Waar moet je streng op zijn?

Als het gaat om sociaal-emotionele ontwikkeling hoef je haast niet streng te zijn. Het gaat veelal om ruimte scheppen en voeding aanbieden om deze ontwikkeling te stimuleren. Maar in het bewaken van die ruimte moet je wel streng zijn!

Het goede voorbeeld geven

Ten eerste moet je als docent streng zijn naar jezelf toe: geef ik het goede voorbeeld, schep ik een veilige sfeer? Straal ik vanuit al mijn vezels uit dat ik oprecht geïnteresseerd ben in de leerlingen? Soms zal dit niet lukken, omdat je een rotdag hebt, of omdat de werkdruk te hoog is, of omdat een leerling iets doet waar je vanuit je verleden slecht tegen kan. Wees dan naar de leerlingen open over wat je in de weg staat, zodat ze daarover niet aan zichzelf gaan twijfelen.

Veiligheid bewaken

En ook met leerlingen onderling is het zaak dat je een veilige sfeer creëert. Bespreek de grondslag waar je op terug wilt kunnen vallen met de klas: staat iedereen erachter dat de klas een veilige plek moet zijn? Wat betekent dat? En wat betekent dat voor wat er buiten de klas onderling gebeurt?

Optimistisch streng zijn

Fouten maken mag, daarover gaat ook dit blog. Maar een fout hoeft niet in de doofpot. Het is juist goed om hiervan te leren, excuses te maken, oorzaken op te sporen en de lucht weer te klaren voor er wordt verder gegaan. Op het moment dat er nog een veilige cultuur moet worden geschapen zal er nog aardig wat ‘te klaren’ zijn. Fouten die vanuit de leerkracht of school gemaakt zijn en fouten vanuit de leerlingen. Hier moet je streng op zijn, maar wel met een optimistische wijze insteek: leg niet de nadruk op schuld, maar op verbetering en verzoening.