Spreek iemand aan die hulp kan gebruiken

Vandaag hoorde ik van een directeur een prachtige ‘best practice’ die ik graag met jullie wil delen. Ze hoorde eens een volwassen vrouw vertellen over diens middelbare schooltijd. Over dat het toen erg slecht met haar ging en dat ze dacht dat er wel een paar leerkrachten waren geweest die dat aan haar gemerkt moesten hebben. Maar niemand had er iets over gezegd.

Aanspreken

Vanaf die dag heeft de directeur bij elk vermoeden van dat er iets mis was met een leerling altijd diegene aangesproken met de woorden: “Ik kan het mis hebben, maar het lijkt me dat er iets met je aan de hand is waar je misschien over wilt praten. Het hoeft niet natuurlijk, maar weet dat mijn deur altijd voor je open staat.” Een goed voorbeeld van een simpele actie die veel kan betekenen in het leven van leerlingen en de volwassenen die zij gaan worden.

Horen, zien en luisteren

Wat wij hier nog aan toe kunnen voegen is het volgende. Zorg dat je de leerling op dat moment serieus de kans geeft om iets te vertellen. Blijf bijvoorbeeld gerust 5 seconden aandachtig stil na de eerste opmerking, ook als er niks wordt gezegd. En vraag er bijvoorbeeld bij: “vind je het fijn als we even wat afspreken?” Zo is er geen twijfel meer mogelijk over dat het niet alleen gezien is, maar dat er ook een oprechte intentie is om er naar te luisteren.