Eigen initiatieven belonen

Het is veilig, het verstoort niks, het zorgt dat je de regie houdt… nee zeggen op eigen initiatieven van anderen heeft zo zijn voordelen. Maar het zorgt er ook voor dat je de initiatieven en de motivatie in de kiem smoort, waardoor het voor anderen niet meer interessant wordt om mee te denken en mede verantwoordelijkheid te dragen voor het geheel.

Ja zeggen

Ons zoontje mag echt niet alles, maar als hij een ‘onschuldig’ idee heeft dat out of de box is, bijvoorbeeld dat hij in een echte vuilniswagen wil zitten, dan moedigen we hem daarbij aan of helpen we hem daarbij. Zo kwam het dat ik op een dag met hem afsprak dat als (als, als, want hoe vaak gebeurt dat…) we een vuilniswagen zouden zien waarmee de vuilnismannen niet aan het werk waren op dat moment, dat we zouden vragen of hij er even in mocht. En midden in de stad, diezelfde dag nog, mocht hij op schoot in de cabine bij Alfred de vuilnisman die net toevallig even pauze had.

Improviseren

‘Initiatieven van de anderen accepteren’ en ‘samen voortbouwen op idee├źn’ zijn regels die heel belangrijk zijn bij improvisatie op toneel. Bij improvisatietheater is het daarom bijvoorbeeld belangrijk om elkaar te blijven zien, horen en regelmatig oogcontact te hebben. Dit is regelrecht over te zetten naar het dagelijks leven; we improviseren wat af met elkaar, zeker ook in de opvoeding en het onderwijs. Probeer in contact te blijven, een vertrouwensband op te bouwen waardoor dit mogelijk is, elkaars initiatieven serieus te nemen en aan te sturen op samenwerking om iedereen boven zichzelf uit te kunnen laten stijgen.

Samen voortbouwen

Op de afgelopen projectdag hadden drie leerlingen een persoonlijk gedicht geschreven dat ze graag aan de ouders wilden presenteren. De gedichten zouden onderdeel zijn van de expositie in de hal en op het podium kwam de theatervoorstelling. Maar zij wilden ook wel voordragen op het podium. Prima. Ze vroegen mij wie er eerst op moest. Ik vroeg hun wie er eerst wilde. Samen stelden we de volgorde vast. Toen zei een van de drie: kunnen we niet allemaal tegelijk op? Ja, dat kan best, bijvoorbeeld in een driehoekje en om de beurt voordragen? Zo deden we het.